Je zult maar geen e-mail meer kunnen versturen omdat je op een blacklist bent vermeld. Het overkomt de meeste organisaties wel eens. Wat is er dan aan de hand, en hoe los je het op?

Een blacklist is een lijst of database op een website op het internet waarop IP adressen staan waarvan men sterk het vermoeden heeft dat via deze nummers spam is verstuurd en daarom niet te vertrouwen zijn.

Hoe kom je op een blacklist?

Blacklists komen op verschillende manieren aan de IP nummers die ze vermelden. Soms doordat deze op andere blacklists vermeld staan, omdat ze afgaan op meldingen van misbruik of omdat ze zelf metingen uitvoeren.

Hoe kan het toch zijn dat je op een blacklist komt te staan terwijl je geen spam verstuurt? Dat kan omdat je gemeld bent bij een blacklist door mensen die vinden dat je toch spam verstuurt, dat kan omdat je mailserver wordt misbruikt (vaak door open relay) of omdat zich een virus binnen je netwerk bevindt waardoor de PC of server wordt misbruikt om mail mee te versturen.

Aan de eerste reden kun je zelf niet zo veel doen. Systeembeheerders moeten er voor zorgen dat mailservers afdoende worden beveiligd tegen misbruik en firewalls, anti-malware en anti-virussoftware moeten het netwerk beveiligen tegen andersoortig misbruik.

Wat gebeurt er wanneer je op een blacklist staat?

Veel spamfilters controleren bij binnenkomst van een e-mailtje of deze verstuurd is vanaf een IP-adres dat vermeld is op een of meerdere blacklists. Is dat het geval, dan wordt het mailtje, ongeacht de inhoud, onherroepelijk tot spam gekwalificeerd. Afhankelijk van de spamfilter instellingen kan dit bijvoorbeeld betekenen dat het mailtje nooit in de bedoelde mailbox terecht zal komen.

Sommige systemen sturen in dat geval netjes een berichtje terug. Dat e-mailtje vertelt de oorspronkelijke zender dat het bericht is geweerd. Maar vaak gebeurt dit ook niet. In dat geval weet je dus niet eens dat je e-mail bericht nooit is aangekomen. Kortom, sta je op een blacklist en hoor je daar niet op omdat je geen spammer bent, dan heb je daar dus veel last van!

Wat nu?

1. Controleer of je wel echt op een blacklist staat

Er zijn tal van redenen waarom een email niet aankomt. Controleer daarom allereerst of je op een blacklist staat. Je moet natuurlijk ook weten op welke blacklists je vermeld staat wil je er vanaf gehaald kunnen worden. Op MXToolbox of The Anti-Abuse Project is dat eenvoudig te testen door het invullen van de domeinnaam van het email. Er wordt daar een lijst van blacklists getoond, en of deze het domein als goed of slecht beschouwen.

2. Verhelp de oorzaak

Voordat er iets aan de melding op blacklists gedaan kan worden is het van uitermate belang dat de oorzaak eerst opgelost wordt. Beheerders van blacklists halen een domein vaak snel van een lijst af, maar als zij daarna nogmaals constateren dat er spam vanaf hetzelfde domein wordt verstuurd, dan zullen zij niet snel opnieuw een verzoek tot verwijdering goedkeuren. Vanaf dat moment zal het veel meer werk zijn en langere tijd duren om van blacklists af te komen.

Zorg er dus allereerst voor dat de reden waarom het domein of IP adres geblacklist is opgelost is!

3. Vraag een “de-listing” aan

Wanneer het probleem verholpen is, dan moeten alle blacklists nagegaan worden waar de domeinnaam of het IP adres in is opgenomen. Voor elk van deze blacklists moet een verzoek worden ingediend voor een zogenaamde de-listing. Meestal gaat dit via een formulier op de website van de blacklist. In de regel test men binnen enkele uren of je inderdaad onterecht op de lijst stond en zo ja, dan wordt je er vaak weer snel van verwijderd.

Je hebt bij delisting de medewerking van de beheerders van blacklists nodig. Deze mensen zijn niet verplicht om meteen actie te ondernemen. Netjes vragen helpt. Deze lijsten worden op basis van vrijwilligheid onderhouden en gebruikt. Het is gebleken heel moeilijk te zijn om juridische maatregelen te treffen tegen blacklists. Immers, ze zijn slechts een meldpunt. Dat andere organisaties hun spamfilters laten kijken op die blacklists en daar consequenties aan verbinden, is hun goed recht. Blacklists houden geen mail tegen, dat doen immers de spamfilters.

Gelukkig zijn veel beheerders van blacklists de kwaadste niet en kun je, bijvoorbeeld na het verwijderen van malware, al binnen enkele uren (vaak binnen 24 uur) zien dat je van blacklists verwijderd wordt. Een enkele blacklist werkt anders en het kan soms zelfs tot zeven dagen duren voordat je daarvan verwijderd bent. Lastig, en maar weinig anders aan te doen dan netjes te vragen of ze je er vanaf willen halen.

4. Geduld

Afhankelijk van de omvang van het probleem en de blacklists kan het enige tijd duren voordat de mail weer zoals vanouds afgeleverd wordt. Hierbij speelt dat veel maildiensten periodiek informatie van blacklists halen, en dat het dus ook na het verwijderen uit een blacklist nog enige tijd kan duren voordat alle maildiensten deze wijziging hebben opgenomen. Afhankelijk van de maildienst of –server kan het om uren, dagen of zelfs weken gaan.